هواکش سانتریفیوژ – اگزاست فن های پر قدرت


از سایت هوااکش نسیم به معرفی انواع اگزاست فن از جمله اگزاست فن پشت بامی ، سقفی ، تهویه به همراه قیمت خواهیم پرداخت پس در ادامه با ما همراه باشید . اگزاست فن به معنی فن خروجی ( Exhaust Fan) ، فنی است که برخلاف فن‌ها یا پروانه های دمنده، هوا را می‌کشد و از محیط خارج می‌کند. ساده‌ترین نوع اگزاست فن‌ ها، هواکش‌های آشپزخانه هستند . اگزاست فن‌های صنعتی قدرت مکش بالایی در حدود ۱۴۰۰ CFM دارند که لازمه آن این است که فن‌های پرقدرتی داشته باشند. اگزاست فن‌ها معمولاً در دو حالت گردش هوا و یا خروج هوا استفاده می‌شوند . در حالتی که از اگزاست فن‌ها در گردش هوا استفاده شود، هوا پس از فیلتر شدن دوباره به محیط اولیه بازمی‌گردد . در نوع دوم نیز که از اگزاست فن جهت خروج هوا استفاده می شود باید توجه نمود که میزان هوای خارج شده از اگزاست فن از محیط باید توسط سایر دستگاه های تهویه مطبوع همانند هواساز یا غیره تامین گردد .

انواع اگزاست فن

اگزاست فن‌های مورد کاربرد  در سه تیپ سقفی ، اکسیال (محوری) و سانتریفیوژ است . از لحاظ فن، اگزاست فن‌ها می‌توانند دارای فن محوری و یا سانتریفیوژ باشند. اگزاست فن‌ها عموما قدرت هوادهی بین ۱۰۰۰ تا ۶۰۰۰ را دارند و عموما برای خروج هوای بسیار نامطبوع از محیط به کار گرفته می شوند .

اگزاست فن های صنعتی با نیروی برق کار می‌کنند؛ رویه کلی آن شامل جریان برق است که از میان سیستم آن عبور می‌کند و موتور را به چرخش درمی‌آورد و در نتیجه، پره‌های اگزاست فن نیز به حرکت درمی‌آیند .

عملکرد فن سانتریفیوژ بر اساس دو عامل است
۱-نیروی گریز از مرکز (که به همین دلیل این فن‌ها به فن سانتریفیوژ معروف شده اند)
۲-انحراف جریان ‌های هوا به وسیله پره‌های فن از حالت شعاعی به سمت خروجی فن ، به طوری که زاویه بین ورود و خروج مولکول‌های هوا ۹۰ درجه است . فن سانتریفیوژ برای حجم کم هوادهی (نسبت به فن‌های آکسیال با قدرت مشابه) و فشار استاتیکی بالا  استفاده می شود

عواملی که در انتخاب اگزاست فن باید مد نظر قرار داد
۱-نوع فن (سانتریفیوژ یا آکسیال)
۲-ظرفیت دبی حجمی هوای مورد نیاز جهت جابجایی ( مترمکعب در ساعت یا فوت مکعب در دقیقه )
۳-فشار استاتیکی فن (در خصوص فن های سانتریفیوژ فوروارد یا بکوارد)
۴-تک فاز یا سه فاز بودن الکتروموتور
۵-ابعاد و جنس پره های فن (بخصوص در مورد ابعاد فن های آکسیال یا پنجره ای)

البته در طراحی سیستم جابجای هوا در اگزاست فن ها باید به عواملی زیر نیز دقت نمود :
الف) سیستم کانال کشی (طول *ابعاد*تعداد دریچه ها) ، رطوبت محل نصب ، اسیدی یا بازی بودن هوای عبوری ، ضد انفجار و ضد جرقه بودن الکتروموتور ودمای هوای عبوری نیز تا حدی در سفارش فن هوادهی و اجرای سیستم های تهویه مهم تلقی می گردد.

ب) نوع فن مورد استفاده باید با کاربرد آن تطابق داشته باشد. فن های اکسیال معمولا جهت جا به جایی هوا بین محیط های مجاور و اختلاف فشار های کم استفاده می شوند . فن های سانتریفیوژ فوروارد جهت هوادهی زیاد و فن های بکوارد جهت کاربردهایی با فشار بالاتر استفاده می شوند . کاربرد فن های رادیال سقفی نیز مکش هوا از محیط های بزرگ و پراکنده کردن آن در محیط  باز می باشد .

محصول پرفروش هواکش نسیم : برج خنک کننده

ج) منحنی عملکرد فن بیانگر میزان هوادهی فن در فشار های مختلف می باشد.فن های اکسیال بهتر است فقط برای فشار های خیلی پایین و حالت تخلیه آزاد استفاده شوند که در آن صورت حداکثر هوادهی را خواهند داشت.در مورد فن های سانتریفیوژ یافتن نقطه کارکرد فن با توجه به دبی مورد نیاز و افت فشار سیستم در منحنی عملکرد فن ضروری است .

آشنایی با اجزای ساختاری اگزاست فن های سانتریفیوژ یا هواکش های گریز از مرکز
اگزاست فن های سانتریفیوژ یا هواکشهای گریز از مرکز از قسمت‌های زیر تشکیل شده‌اند

  1. حلزونی :  بخشی که پروانه داخل آن قرار می‌گیرد: هواکش های کانالی ساخت این شرکت طبق استانداردهای اروپائی ساخته شده و دارای بالاترین راندمان با کمترین سطح صدای ممکن می‌باشد و طبق آخرین کیفیت تکنولوژی روز دنیا تولید می‌گردد. ورق مصرفی بدنه از گالوانیزه یا فولاد St.37 با پوشش رنگ مناسب وامکان نصب گارد محافظ در قسمت جلو و پشت فن جهت ایمنی بیشترپروانه باقابلیت تنظیم زاویه ازپلی آمید و یا آلومینیم می باشد.
  2. پروانه :  قسمت اصلی ساختار هواکش است و هوا را به جریان می‌اندازد پروانه فنهای سانتریفیوژ یا هواکش های گریز از مرکز عموماً به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند. (فوروارد*بکوارد*شعاعی) کلاس ساخت فن‌ های گریز از مرکز بر اساس استاندارد ) AMCA کنترل و جابجایی هوا) که چهار کلاس مختلف را برای فن‌ها تعیین کرده است ساخته می‌شوند.
  3. الکتروموتور : در واقع نیروی محرک پروانه است الکتروموتورهایی به کار رفته‌اند ، از مارک‌های معتبر  و به گونه‌ای باید انتخاب شوند که بهترین و مناسب‌ترین عملکرد را داشته باشد. در صورت درخواست مشتری و بسته به شرایط هوایی و محیطی محفظه ای برای آن تعبیه گردد. درانتخاب نوع موتور اگزاست فن می بایست به درجه حفاظت الکتروموتور وتوان الکتروموتور توجه شود تا کارایی  و عمر مفید به حداکثربرسد ومتناسب با بقیه تجهیزات باشد.
  4. صفحه برشی: صفحه‌ای است که در قسمت دهانه خروجی هواکش قرار گرفته و اجازه بازگشت هوای تخلیه ‌شده به داخل حلزونی را نمی‌دهد.
  5. شاسی کشی و لرزه گیرها و صدا گیرها : شاسی اگزاست فن با توجه به وزن اگزاست فن طراحی می شود و با توجه به افزایش وزن اگزاست فن تقویت می گردد تا مانع تولید صدا بیش از حد و بالا رفتن راندمان کاری اگزاست فن گردد. در بعضی موارد برای رفع صدای فن از باکس های سایلنت استفاده می شود که روی فن های مذکور تعبیه می گردند. این باکس ها عموما از جنس گالوانیزه با پوشش رنگ الکترواستاتیک ضد خوردگی و زنگ زدگی و همچنین  با عایق های صدایی و دمایی درونی  تجهیز شده اند و صدای فن ها را تا ۸۴% کاهش می دهد. این میزان در صورت استفاده از عایق های خاص تا حد زیادی قابل افزایش می باشد.
  6. سیستم انتقال قدرت : سیستم انتقال قدرت در اگزاست فن های سانتریفیوژ  به دوصورت اتصال مستقیم و اتصال فولی تسمه می باشد. در هر دو صورت فن کوبل مستقیم و پولی تسمه الکترو موتور در خارج ازدستگاه نصب می شود و هیچ گونه درگیری با هوای مکشی ویا دمشی ندارد مثلا اگر کوره هوای گرمی داشته باشیم که نیاز به سیر کوله دارد و هوای گرم باید توسط فن جابه جا و یکنواخت شود و دمای هوای جابه جا شونده بیشتر از ۴۰ درجه سانتیگراد باشد به دلیل انتقال حرارت از پروانه به شفت موتور و در نهایت بالا رفتن دمای دورموتور و کاهش عمر مفید موتور ، توسط یک شفت بلند موتور را از بلوور دور کرده و اتصال توسط تسمه انجام می گردد  همچنین در مکش موادی که حرکت با سرعت آن ها باعث ایجاد نیروی الکترواستاتیک و یا الکتریسیته ساکن می شود و محیط های انفجاری ترجیحا موتور را توسط تسمه که عایق الکتریکی می باشد از فن جدا نموده و خود موتور هم توسط سیم ارت به چاه ارت متصل می گردد.

انواع اگزاست فن های سانتریفیوژ یا گریز مرکز
فن‌های گریز از مرکز با پروانه خم به جلو
در این نوع فن سانتریفیوژ، پره‌ها رو به جلو و در جهت چرخش پروانه هستند. تعداد پره‌های آن در مقایسه با پروانه‌های خم به عقب و شعاعی بیشتر است. توان واقعی در این فن‌ها به‌ علت ساختار پروانه آن، از توان محاسبه شده برای فن‌ بیشتر است. فن‌هایی که از این نوع پروانه دارند، بیشتر در صنایع تهویه مطبوع و تهویه در ساختمان‌ها و برج‌های اداری و مسکونی به ‌کار می‌روند.

فن‌های گریز از مرکز با پروانه خم به عقب
بازدهی این مدل از فنهای سانتریفیوژ یا هواکشهای گریز از مرکز از فن‌های با پروانه خم به جلو بیشتر است، اما صدای کمتری تولید می‌کنند و در آن توان واقعی با توان محاسباتی تقریباً برابر است. پره‌ها در این نوع رو به عقب بوده ودرخلاف جهت چرخش پروانه هستند.

فن‌های گریز از مرکز با پروانه شعاعی
این نوع فن‌ها نسبت به فن‌های ذکر شده در بالا، فشار بیشتری ایجاد می‌کنند و بیشتر برای انتقال مواد و ذرات استفاده می‌شوند.
توجه داشته باشید که فن آکسیال یا پنجره‌ای با جابجایی حجم بیش‌تر هوا نسبت به فن سانتریفیوژ ولی بدون امکان رانش هوا در کانال (بدون فشار استاتیکی) استفاده می شود. انواع فن سانتریفیوژ یا استوانه ای برای تأمین فشار رانش هوا در کانال‌های هوا رسانی به کار می روند، اما نسبت به فن آکسیال قدرت جابجایی حجم هوای کم‌تری دارند. هنگامی که هوارسانی از طریق کانال انجام می‌شود، فقط می‌توان از  باد بزن‌ یا  فن سانتریفیوژ استفاده کرد.

بالانس استاتیک و دینامیک فن‌ها و مونتاژ دقیق زاویه پره‌ها در انواع فن‌های آکسیال و فن سانتریفیوژ (فوروارد و بکوارد) مهمترین عامل مؤثر در عملکرد صحیح فن‌ها هستند. فن سانتریفیوژ به دلیل بی صدا بودن و داشتن عملکرد مناسب، در بسیاری از تجهیزات تهویه مطبوع در فشارهای بالا  و برای فراهم کردن شرایط آسایش به کار می روند.

فن سانتریفیوژ با پره‌های انحنا به جلو یا فوروارد (Forward) در سرعت‌های کم، ظرفیت‌های کم و فشارهای استاتیکی زیاد حداکثر بازده را دارد. فن‌های سانتریفیوژ فوروارد در سیستم‌های گرمایشی کم فشار ، تهویه و تهویه مطبوع (تهویه مطبوع خانگی تا کوره‌های هوای گرم) با راندمان ۵۵ تا ۶۵ درصد کاربرد دارند.

فن سانتریفیوژ با پره های انحنا به عقب یا بکوارد  (Backward) در سیستم‌های تهویه، تهویه مطبوع، گرمایش و صنعتی در هوای محیط هایی که خوردگی مکانیکی یا شیمیایی دارند استفاده می شوند و راندمان حداکثر ۸۰ درصدی دارند.

قیمت اگزاست فن

قیمت اگزاست فن به عوامل متعددی بستگی دارد که در این مقاله به موارد اصلی که در قیمت انواع اگزاست فن تهویه تاثیرگذار می باشد اشاره می نماییم . یک دستگاه اگزاست فن اعم از اگزاست فن دمنده یا اگزاست فن پشت بامی که می تواند از نوع محوی یا سانتریفیوژ باشد ، از اجزایی تشکیل شده است که با توجه به متریال بکار رفته در ساخت وتولید این دستگاه ، هریک از این قطعات و اجزای این دستگاه می تواند تاثیر مستقیم بر قیمت اگزاست فن داشته باشد . در متن زیر به عوامل اصلی تاثیر گذار در قیمت اگزاست فن دمنده و یا قیمت اگزاست فن پشت بامی می پردازیم .
جنس ورق بدنه و حلزونی اگزاست فن
جنس و نوع پروانه اگزاست فن
برند الکترموتور بکاررفته در اگزاست فن
آپشن های به کار رفته در تولید اگزاست فن

اگزاست فن تهویه

از آنجا که ورود و خروج و نیز گردش هوا در هر محیطی در سیستم های طراحی تهویه مطبوع اهمیت زیادی دارد و باید کنترل شده باشد ، سیستم های هوارسانی و یا اگزاست فن تهویه (Exhaust fan Unit) در شرایط طراحی اهمیت دو چندانی دارند . اگزاست فن های تهویه همانطور که از معنی آن ها مشخص است  فن هایی هستند جهت اگزاست یا خروج هوا از یک محیط به محیط بیرون . اگزاست فن ها تهویه معمولا به نحوی تعبیه می شوند تا بتوانند هوای بسیار آلوده که از طریق پخت پز یا هوای آلوده ای که گاها از برخی از ماشین های صنعتی تولید می شوند را از محیط مورد نظر تخلیه کنند .  معمولا در طراحی ها ، هوای  تازه مورد نیاز محیط ساختمان یا یک سوله صنعتی پس از طی مراحل مختلف فیلتراسیون و بعد از تنظیم دما و رطوبت  از هواساز تامین می شود و این هوای تازه  از یک سو وارد محیط مورد نظر گردیده و از سوی دیگر هوای آلوده و کثیف توسط اگزاست فن تهویه از محیط خارج می شود . حال این هوا گاه به طور کامل توسط اگزاست فن تهویه به محیط بیرون منتقل می شود و یا با توجه به طراحی و کاهش مصرف انرژی هوای خروجی توسط اگزاست فن تهویه به سوی هواساز باز می گردد . معمولا در این گونه موارد از اگزاست فن تهویه که خود دارای سیستم فیلتراسیون باشد استفاده می گردد .

دسته بندی کلی اگزاست فن تهویه

۱-اگزاست فن سقفی (Rooftop Exhaust Fan)  : ای اگزاست فن های سقفی در داخل محیط نصب می شود و با مکش هوای آلوده در محیط همانند هود آشپزخانه هوا را از محیط مورد نظر توسط کانال خارج می کنند . این گونه اگزاست فن های سقفی عموما هوای آلوده را به صورت موضعی از محیط خارج می نمایند . اگزاست فن های سقفی از مصرف انرژی بسیار کمی برخوردار هستند .

۲-اگزاست فن اکسیال  (Axial Exhaust Fan) : این مدل اگزاست فن های اکسیال یا محوری دارای یک فن محوری از نوع مکنده یا دمنده می باشند که عموما برای اگزاست فن هایی با فشار استاتیک کاربرد زیادی دارند . اگزاست فن های محوری عموما هوای زیادی را با پرتاب کم و فشار کم تخلیه می کنند . و صدای کمی تولیدی می کنند .

۳-اگزاست فن یوتیلیتی  (Utility Exhaust Fan) : اگزاست فن های یوتیلیتی نام دیگر اگزاست فنی است که در پشت بام یک ساختمان به صورت مرکزی نصب می شود و هوا را از نقاط مختلف ساختمان مکش می کند . این هوای مکش شده توسط اگزاست فن یوتیلیتی به واسطه یک داکت به خارج از ساختمان هدایت می شود .

اگزاست فن تهویه ازلحاظ نوع  پره های فن به دودسته تقسیم میشود:

اگزاست فن سانتریفیوژ

۱-الف)اگزاست فن سانتریفیوژ با پره فوروارد: در اگزاست فن سانتریفیوژ فوروارد ، پره‌ها رو به جلو و در جهت چرخش پروانه هستند. تعداد پره‌های آن در مقایسه با پره های اگزاست فن سانتریفیوژ خم به عقب و اگزاست فن شعاعی بیشتر است. توان واقعی در اگزاست فن ‌تهویه سانتریفیوژ به‌ علت ساختار پروانه آن ، از توان محاسبه شده برای اگزاست فن‌ بیشتر است . اگزاست فن‌ سانتریفیوژبا پره های فوروارد بیشتر در نوع اگزاست فن های دمنده و در صنایع تهویه مطبوع و تهویه در ساختمان‌ها و برج‌های اداری و مسکونی استفاده میشود.

۱-ب)اگزاست فن سانتریفیوژبا پره بکوارد:  در این نوع اگزاست فن سانتریفیوژ ،پره ها روبه عقب ودر جهت مخالف چرخش پروانه می باشد .تعداد پره های اگزاست فن سانتریفیوژ بکواردکمتر از اگزاست فن سانتریفیژ فوروارد می باشدامابازدهی این نوع اگزاست فن های تهویه از فن‌های با پروانه خم به جلو بیشتر است و صدای کمتری نیزتولید می‌کنندهمچنین توان واقعی اگزاست فن سانتریفیوژ بکوارد با توان محاسباتی آن تقریباً برابر است.

۱-ج)اگزاست فن سانتریفیوژباپره شعاعی: این نوع اگزاست فن‌ تهویه نسبت به اگزاست فن‌های سانتریفیوژ ذکر شده در بالا، فشار بیشتری ایجاد می‌کنند و بیشتر برای انتقال مواد و ذرات استفاده می‌شوند.

۲-اگزاست فن تهویه اکسیال(محوری): عملکرد اگزاست فنتهویه اکسیال بر اساس حرکت اجباری هوا طبق زاویه پره‌ها است که در این اگزاست فن‌ تهویه جریان هوا اساساً با محور پروانه موازی است. اگزاست فن‌های پروانه‌ای برای حجم زیاد هوا و فشار استاتیکی پایین به کار می روند.

۲-الف) اگزاست فن تهویه با پره ملخی (Propeller Fan  ) : این نوع اگزاست فن تهویه جریانهای گازی زیاد و با فشار پایین تولید می کندونسبتا بازده پایینی دارند،قیمت این اگزاست فن تهویه ارزانترومصرف برق کمتری نیزدارند.

۲-ب) اگزاست فن تهویه تیوب اکسیال ( Tube Axial ) : این نوع اگزاست فن تهویه فشارهای بالاتری نسبت به اگزاست فن های پره ملخی تولید می کنند و ازآن ها بازدهی بیشتر دارند،خروجی جریان اگزاست فن تهویه غیر یکنواخت بوده و چرخش زیادی درآن دیده می شود.

۳-ج) فن ها محوری وین اکسیال ( Vane Axial ) : میتوان گفت اگزاست فن تهویه وین اکسیال درذات یک اگزاست فن تهویه تیوب اکسیال است که توسط تیغه هایی درخروجی ،جریان گاز را تقویت کرده و انرژی جنبشی جریان را به فشار ثابت تبدیل می کند همچنین دراین اگزاست فن تهویه شکل جریان هوا یکنواخت میباشد.

 تخلیه هوا توسط اگزاست فن تهویه به دوصورت انجام میشود:

۱-تخلیه هوا کلی

۲-تخلیه هوا موضعی

درتخلیه هوا توسط اگزاست فن تهویه به صورت کلی با نصب تعداد مناسبی هواکش درفواصل مختلف هوای محیط را توسط اگزاست فن تخلیه میکنند،ولی درحالت تخلیه هوابوسیله اگزاست فن تهویه بصورت موضعی بااجرای یک سیتم کانال کشی وانشعاب آن برروی ماشین آلات مورد نظر تخلیه هوا صورت میگیرد،درتخلیه هوا که توسط اگزاست فن تهویه صورت میگیردمدل تخلیه هوابصورت موضعی نسب به تخلیه هوا بصورت کلی برتری داردچون قبل از اینکه هوای آلوده در محیط پخش گردد توسط اگزاست فن تهویه ازمحیط خارج میگردد.

تاثیرنوع کانال کشی برتخلیه هوا توسط اگزاست فن تهویه:

انتقال هوای که توسط اگزاست فن به جریان درمی آید باید توسط کانال کشی انجام شود، معمولا کانال گرد نسبت به چهارگوش برتری دارد زیرا سرعت هوای که توسط اگزاست فن تهویه مکیده میشود در تمام نقاط آن یک نواخت ترمی باشد ومانع ازنشت موادخارجی موجوددرهوا درجداره کانال می گردد درنتیجه ازافزایش فشاراستاتیکی جلوگیری می نمایدوراندمان کاری اگزاست فن تهویه رابه حداکثر میرساند. اگر شرایط به گونه ای باشد که میبایست ازکانال چهارگوش استفاده شود باید تا حد امکان سعی نمود که نسبت طول وعرض مقطع باهم برابرباشدتابتوان بهترین بهروری رااز اگزاست فن تهویه داشت.

مقایسه انواع اگزاست فن ها و هواکش های صنعتی :
۱-اگزاست فن یوتیلیتی
۲- اگزاست فن دبل
۳- اگزاست فن فشار بالا
۴- اگزاست فن رادیال
۵- اگزاست فن کانالی

اگزاست فن ( هواکش ) سانتریفیوژ یوتیلیتی

جهت تخلیه و سیرکولاسیون هوا در کارخانه ها، کارگاه ها، برج های مسکونی و اداری، بیمارستان ها و …
ظرفیت تخلیه هوا تا ۲۰۰.۰۰۰ مترمکعب بر ساعت و فشار تا ۳.۵ کیلو پاسکال .
دارای دو مدل پروانه : خم به جلو FORWARD) ) در سایزهای متفاوت و خم به عقب (BACKWARD)

سیستم انتقال قدرت بصورت اتصال یا کوپل مستقیم  ، غیرمستقیم (تسمه و پولی)  و کوپلینگی( گیربکس).
جنس کامل فن به همراه متعلقات از ورق فولادی (ST-37) با پوشش رنگ محافظ، ورق گالوانیزه، ورق PVC و ورق استنلس استیل.
قابلیت نصب انواع الکتروموتورهای ضد انفجار، ضد جرقه و ضد احتراق بر روی فن برای محیط های خاص
قابلیت استفاده فن های سانتریفوژ یوتیلیتی برای محیط های اسیدی، حرارت و رطوبت بالا.

اگزاست فن ( هواکش ) سانتریفیوژدبل

جهت هوارسانی در کارگاه ها و کارخانه های صنعتی، استفاده در سیستم های تهویه مطبوع و …
ظرفیت هوادهی تا ۴۰۰.۰۰۰ مترمکعب بر ساعت و فشار تا ۳.۵ کیلو پاسکال
دارای دو مدل پروانه : خم به جلو FORWARD) ) در سایزهای متفاوت و خم به عقب (BACKWARD)

سیستم انتقال قدرت بصورت اتصال یا کوپل مستقیم  ، غیرمستقیم (تسمه و پولی)  و کوپلینگی( گیربکس).
جنس کامل فن به همراه متعلقات از ورق فولادی با پوشش رنگ محافظ، ورق گالوانیزه و ورق استنلس استیل
قابلیت نصب انواع الکتروموتورهای ضد انفجار، ضد جرقه و ضد احتراق بر روی فن برای محیط های خاص
قابلیت استفاده فن های سانتریفوژ دبل برای محیط های اسیدی، حرارت و رطوبت بالا .

اگزاست فن ( هواکش ) سانتریفیوژ فشاربالا

جهت دمیدن هوا و ایجاد فشار در خشک کن های صنعتی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و سیمان، کوره های صنعتی و … .
ظرفیت هوادهی تا ۲۵.۰۰۰ مترمکعب بر ساعت و فشار تا ۲۰ کیلو پاسکال.
مدل پروانه سانتریفیوژ بصورت شعاعی و در سایزهای متفاوت .
سیستم انتقال قدرت بصورت اتصال یا کوپل مستقیم  ، غیرمستقیم (تسمه و پولی)  و کوپلینگی( گیربکس).
جنس کامل فن به همراه متعلقات از ورق فولادی با پوشش رنگ محافظ، ورق گالوانیزه، ورق آلومینیومی و ورق استنلس استیل.
قابلیت نصب انواع الکتروموتورهای ضد انفجار، ضد جرقه و ضد احتراق بر روی فن برای محیط های خاص.
قابلیت استفاده فن های سانتریفیوژ فشار بالا برای محیط های اسیدی، حرارت و رطوبت بالا

اگزاست فن(هواکش) سانتریفوژ رادیال

جهت انتقال مواد و ذرات گرد و غبار موجود در هوا در کارخانه های ریسندگی و کاغذسازی، کارگاه های نجاری، سایکلون ها

ظرفیت انتقال تا ۲۴۰.۰۰۰ مترمکعب برساعت و فشار تا ۱۱.۵ کیلو پاسکال.

پروانه به صورت شعاعی و در چهار مدل و در سایزهای متفاوت .

سیستم انتقال قدرت بصورت اتصال یا کوپل مستقیم  ، غیرمستقیم (تسمه و پولی)  و کوپلینگی( گیربکس).

جنس کامل فن به همراه متعلقات از ورق فولادی با پوشش رنگ محافظ، ورق گالوانیزه، ورق آلومینیومی و ورق استنلس استیل.

قابلیت نصب انواع الکتروموتورهای ضد انفجار، ضد جرقه و ضد احتراق بر روی فن برای محیط های خاص.

قابلیت استفاده فن های سانتریفوژ رادیال برای محیط های اسیدی، حرارت و رطوبت بالا

اگزاست فن (هواکش) سانتریفوژ کانالی

جهت تخلیه هوا و یا هوارسانی در کانال های طویل .
ظرفیت تخلیه هوا یاهوادهی تا ۴۰.۰۰۰ مترمکعب بر ساعت و فشار تا ۰.۵ کیلو پاسکال.
مدل پروانه بصورت خم به عقب و در سایزهای متفاوت.
جنس کامل فن به همراه متعلقات از ورق فولادی با پوشش رنگ محافظ، ورق گالوانیزه و ورق استنلس استیل.
قابلیت نصب انواع الکتروموتورهای ضد انفجار، ضد جرقه و ضد احتراق بر روی فن برای محیط های خاص.
قابلیت استفاده فن های سانتریفوژ کانالی برای محیط های اسیدی، حرارت و رطوبت بال

راهنمایی انتخاب اگزوز فن مناسب

اگر به دنبال تهیه اگزوز فن برای محل کار ، محل زندگی ، کارخانه، سالن تولید و … هستید  و می خواهید که ظرفیت اگزاست فن مورد نیاز خود را تعیین کنید و یا در حال طراحی سیستم تهویه مطبوع یک مکان صنعتی ، تجاری یا مسکونی هستید و می خواهید ظرفیت اگزوزفن برای این فضاها را محاسبه کنید.میتوانید با مطالعه این مطلب با انواع اگزوز فن مکنده وفن دمنده،کاربرد انواع فن ونحوه محاسبه ی ظرفیت اگزوز فن و دیگر اطلاعات لازم برای خریدیک  اگزوز فن مناسب آشنا شوید.

تهویه کاربرد اگزوز فن

در واقع می توان گفت تمام فضاهایی که در یک  ساختمان قرار دارند باید به نوعی تهویه شوند. این تهویه و تعویض هوا می تواندبصورت طبیعی یا مکانیکی ویا ترکیبی از این دونوع  باشد.تعویض وتهویه هوا بصورت طبیعی بوسیله در ها و پنجره ها و دیگر ورودی های هوا می تواندانجام شود. اما گاهی اوقات تعویض هوای که بصورت طبیعی از طریق در وپنجره ها صورت میگیرد کافی نیست و یا درزها وورودی های ساختمان به حدی بسته هستند و در ها و پنجره ها آنقدر کم باز و بسته می شوند که تعویض هوای طبیعی به ندرت اتفاق می افتد. در این چنین مواردی تعویض وتهویه هوای ساختمان به صورت مکانیکی انجام میشود این کار توسط انواع اگزوز فن مکنده فن دمنده(هوارسان)انجام می گردد.

اگزوز فن تهویه یا همان فن تخلیه هوا

از آن جاجهت تعویض وتهویه هوا ی محیط، اگزوز فن بیشترین استفاده و کاربرد را در زندگی روزمره دارند،در این بخش  به توضیح مختصری درباره این نوع فن می پردازیم.اگزوز فن یا همان فن مکنده عمدتا برای خنک کاری اتاق یا محل کار استفاده نمی شود ، درواقع هدف اصلی از بکارگیری اگزوز فن مکنده تخلیه هوای نامطبوع ،رطوبت ، گردو وغبار ودیگر آلاینده ها می باشد واین کار فضای مورد نظر را جهت جایگزینی هوای تازه (گرم یاسرد) محیا مینماید.البته همین تعویض هوا که توسط اگزوز فن انجام میشود نیز تاحد زیادی بابت بهبود هوای محیط میگردد و باعث گردش هوا و ورود هوای تازه میشود.

تعویض هوا ممکن است برای مقاصد مختلفی انجام شود. بطور مثلا در دستشویی وحمام منازل یا سرویس بهداشتی عمومی ، تعویض هوا که توسط اگزوز فن مکنده انجام میشود برای تخلیه ی بوی بد و جلوگیری از تراکم رطوبت انجام می شود.از دیگر مواردی که اگزوز فن مورد استفاده قرار میگیرد  تأمین اکسیژن لازم برای تنفس، جلوگیری از افزایش گازهای ناسالم( کربنیک)، تخلیه دود سیگار و گازهای زیان آور دیگر، و جلوگیری از راکد ماندن هوا از دیگر مقاصدی است که با به کار گیری اگزوز فن و هواکش می توان به آن رسید.

همان طور که پیش تر گفتیم اگزوز فن ، هوا ی نامطبوع را از داخل محیط به بیرون منتقل می کند. اگر تنها وسیله برای این کار یک اگزوز فن باشد فشارهوای اتاق در اصطلاح منفی خواهد شد. به این صورت که اگزوز فن، هوا را از داخل فضا به بیرونمی راند و با کاهش فشار هوای داخل اتاق ، هوای تازه از طریق دروپنجره و یا ورودی های تعبیه شده،ومعمولا از طریق یک فن دمنده یا هواساز وارد اتاق می شود. در این جا لازم است بگوییم که اگر هوای بیرون دارای آلودگی خاصی باشد، منفی شدن فشار داخل اتاق باعث می شود که هوای آلوده وارد اتاق شود. در این صورت پیشنهاد میشود که ورودی هوا نیز از طریق مکانیکی وتجهیزاتی که مجهز به سیستم  فیلتراسیون باشند صورت گیرد.

نکته مهم وفنی در ارتباط با اگزوز فن این مسئله می باشد که در هر فضایی که اگزوز فن یا هواکش نصب می شود باید فکری هم به حال ورود هوای تازه شود. تامین  هواتازه نیز می تواند به صورت طبیعی از طریق در و پنجره ی باز و درزهای ساختمان وبه صورت مکانیکی بوسیله فن دمنده وهواساز انجام شود تا فشار داخل فضا تنظیم شود واگزاست فن به درستی کار کند.

انتخاب اگزوز فن مناسب

هرچند انتخاب اگزوز فن ، خرید و نصب اگزوز فن نیاز به تجربه و تخصص لازم دارد. اما با مقداری مطالعه دراین زمینه می توانیداگزوز فن مناسب را برای مکان خود را انتخاب کنید. برای انتخاب اگزوز فن یا فن دمنده دو مشخصه  اصلی را باید بدانیم فشاری  که اگزوز فن باید تامین نماید و دبی یا حجم هوایی که اگزوز فن باید جابه جا نماید که معمولا با واحد متر مکعب یا سی  اف ام بیان میشود. با داشتن این دو آیتم  می توانیم به کاتالوگ شرکت سازنده ی اگزوزفن مراجعه کرده واگزوز فن  مورد نظر را انتخاب کنید. اگر قرار باشد که فن برای خنک نگه داشتن فضا هم به کار گرفته شود آن وقت موردفنی تر می شود و عوامل دیگری چون بار حرارتی فضا، چگالی هوا و دمای هوا و… نیز اهمیت پیدا میکند.

دبی هوا یا در اصطلاح سی اف ام اگزاز فن را چگونه بدست بیاوریم

به مقدار حجم هوای عبوری ازاگزوز فن در یک زمان مشخص دبی هوا می گویند. دبی هوا معمولا با متر مکعب بر ساعت m3/h – لیتر بر ثانیه lit/s  و  یا فوت مکعب بر دقیقه  cfm بیان می شود. برای تعیین دبی هوای لازم برای تهویه ی یک فضا (که در انتخاب اگزوزفن از آن به عنوان  قدرت مکش اگزاست فن یا ظرفیت هوادهی اگزوزفن یاد می کنیم و معمولا بر حسب cfm-سی اف ام – بیان می شود) اولین قدم مشخص کردن کاربری محیطی است که قرار است اگزوز فن را در آن مکان نصب کنیم. این مورد بسیار اهمیت داردچون برای کاربری های مختلف تعداد دفعات تخلیه وتعویض هوا طبق استاندارهای جهانی متفاوت می باشد بطور مثال ظرفیت اگزوزفنی که برای دستشویی  وسرویس عمومی استفاده می شود با ظرفیت اگزوز فن انبار یا موتور خانه متفاوت است.

راه‌های جلوگیری از ایجاد مشکل برای اگزاست فن تهویه واگزاست فن سقفی:
شاید یکی ازاصلی ترین مواردی که بعد ازخرید دستگاه اگزاست فن تهویه و یا فن دمنده یا هوارسان مطرح می‌شود، این است که چطور دستگاه اگزاست فن را نصب و نگهداری نماییم ، تا بتوانیم از ایجاد مشکلات احتمالی که ممکن است برای فن پیش آید جلوگیری نماییم.

شرکت هواکش نسیم از تولیدکنندگان برجسته اگزاست فن های صنعتی و نیمه صنعتی و سایر تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع در این مطلب قصد دارد چند نکته اصلی دراین مورد را برای شما عزیزان مطرح نماید.

۱- نگهداری وحمل ونقل صحیح در انبار
مسئله نگهداری انواع تجهیزات مربوط به تهویه از قبیل اگزاست فن سانتریفیوژ، اگزاست فن سقفی، فن دمنده سانتریفیوز، هواکش های آکسیال و… در انبار هم به خریدار مربوط می‌شود و هم به شرکت فروشنده تجهیزات. حمل‌ و نقل اگزاست فن تهویه و نگهداری دقیق واصولی ازمواردی میباشند که در ابتدا باید به آن توجه ویژه شود. ما باید علاوه براینکه به فرآیند تولید و توزیع سریع و باکیفیت اگزاست فن تهویه و سایر تجهیزات خودتوجه و دقت فراوانی می‌کنیم، بلکه میبایست درنحوه حمل‌ و نقل و نگهداری از این تجهیزات و اجتناب از مواردی که ممکن است به بدنه وقطعات اگزاست فن ازقبیل قاب ، حلزونی، شاسی، پروانه ودیگر قطعات صدمه برسانند نیز توجه زیادی داشته باشیم.

چگونه می‌توانیم از به وجود آمدن این مشکلات جلوگیری کنیم؟
• دستگاه اگزاست فن را در محلی تمیز و سر پوشیده نگهداری کنید.
• حداقل هر هفته یک مرتبه چرخیا پروانه اگزاست فن تهویه را با دست بچرخانید. انجام این کار مانع ماسیده شدن محور درسر جای خود می‌شود و باعث میشودگریس بلبرینگ ها ی دستگاه اگزاست فن دوباره پخش گردد.
• در صورت امکان ، کشیدگی‌ تسمه اگزاست فنی ، که قرار است مدت زمان بیشتری در انبار نگه داشته شود را برطرف کنید.
• درزمان حمل ونقل دستگاه اگزاست فن ، باید از لرزش‌ و تکانهای مکرر که ممکن است به بلبرینگ‌ها ، موتور و اتصالات اگزاست فن آسیب وارد نمایند جلوگیری گردد.
• از قرار دادن اگزاست فن(فن سانتریفیوژ-فن آکسیال) در معرض هوای مرطوب و گرد وغبار خوداری نمایید چون موجب زنگ زدگی و آسیب به قطعات دستگاه اگزاست فن میشود.
• درصورتی که دستگاه اگزاست فن تهویه را میخواهید برای مدت طولانی در انبار نگهداری کنید حتما از کاور وروکش مناسب جهت حفاظت از متعلقات اگزاست فن (بدنه،پروانه،قاب،تسمه ها،یاتاقان،بلبرینگ،شفت) استفاده نمایید.

۲- طریقه نصب دستگاه اگزاست فن
بهتر است بدانید که اگرباکیفیت ترین اگزاست فن را هم خریدار نمایید، اما آن را به‌درستی نصب نکنید، دوام چندانی نخواهند داشت. مطمئن شوید شخص یا شرکتی که قرار است اگزاست فن تهویه یا سایر تجهیزات را برای شما نصب کند، به‌خوبی با روند و روش‌های انجام آن کار آشنایی داشته باشد. در اینجا چند نکته اصلی را برای شما یادآوری می‌کنیم که جهت جلوگیری از ایجاد مشکلات و آسیبهای احتمالی به دستگاه اگزاست فن باید در نظر داشته باشید.
• اگزاست فن سقفی یا اگزاست فن تهویه خود را در مکان مناسب و مطمئنی نصب کنید که بتواند وزن دستگاه
را تحمل کند. ودر حد امکان سطحی که دستگاه اگزاست فن نصب میشود بصورت کامل مسطح وتراز باشد.
• مطمئن شوید که قسمت پشتیبانی و تکیه‌گاه اگزاست فن تهویه آن‌قدر محکم و مطمئن است که بتواند سطوح لرزش را کاهش دهد و در برابرشان مقاومت کند.
• درصورتی‌که میزان لرزش دستگاه اگزاست فن تهویه و محل نصب آن بالا باشد، دستگاه اگزاست فن را به لرزه گیرهای مناسب مجهز نمایید.و از ثابت بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید.
• بین اتصالات ورودی و خروجی اگزاست فن تهویه و کانال‌کشی آن از بست‌های انعطاف‌پذیر استفاده کنید.
• تمامی تنظیمات و توازن‌های دستگاه اگزاست فن تهویه یا تجهیزات دیگر باید به‌خوبی بررسی شوندتا مطمئن شوید در محدوده تلورانس‌هایی قرار دارند که تولیدکننده ذکر کرده است.

۳- عملکرد و نگهداری دستگاه اگزاست فن تهویه
معمولا تولیدکنندگان انواع اگزاست فن سانتریفیوژ ، اگزاست فن اکسیال و یا اگزاست فن سقفی به شما یک دفترچه راهنما خواهند داد. در این دفترچه تمامی نکاتی که لازم است در مورد این تجهیزات بدانید، به‌خوبی توضیح داده شده‌اند، اما در اینجاچند نکته را یادآوری می‌کنیم:
• پیش از روشن کردن و راه‌اندازی دستگاه اگزاست فن تهویه (فن سانتریفیوز یا فن اکسیال) ، آن را با دست بچرخانید تا مطمئن شوید قطعات آن آزادانه و به راحتی می‌چرخند .
• برای جلوگیری از ایجاد نقص ، بلبرینگ های اگزاست فن را به‌طور صحیح به وسیله روغن وگریس روان کاری کنید.
• اجزا وقطعات اگزاست فن را به‌ طور مرتب برای جلوگیری از پوسیدگی ، پارگی یا تشکیل مواد اضافی روی آن بررسی کنید. در صورت لزوم آن را پاک‌سازی یا تعویض کنید.
• در فواصل معین و زمانهای که نیاز به روشن بودن دستکاه نمی باشد، اگزاست فن تهویه یا اگزاست فن سقفی را خاموش نمایید.این کار عمر مفید اگزاست فن را نیز افزایش میدهد.

  پلاگ فن چیست؟

پلاگ فن ها تقریبا مشابه اگزاست فن های سانتریفیوژ یوتیلیتی می باشند ، با این تفاوت که در پلاگ فن ها بجای حلزونی  که پروانه درون آن قرار میگیرد باکس هایی از جنس گالوانیزه یا ورق فولاد با استراکچرهای آلومینیومی به همراه عایق صدا ودما در نظر گرفته می شود که این باکس  علاوه بر محافظت از دستگاه تا حد زیادی میزان صدا وارتعاشات پلاگ فن را کاهش می دهد.

از این رو استفاده از پلاگ فن ها در مکانهای که حساسیت صدایی در آنها اهمیت دارد بسیار مناسب تر از اگزاست فن سانتریفیوژمی باشد، البته ظرفیت هوادهی پلاگ فن ها مشابه اگزاست فن های سانتریفیوژ می باشد وتفاوتی در این مورد ندارند.

درمواردی که نیاز به باکس محافظ نباشد با توجه به نوع کاربری پلاگ فن هارا بدون باکس تولید میکنند، این نوع فن ها در مکانهای مورد استفاده قرار میگیردکه فقط قصد مکش وجابجایی هوا یا گاز را داشته باشیم،این دسته ازفن ها براساس سفارش جهت نصب در داخل هواسازهای ،کوره، خشک کن ها یا اتاقک هایی که نیاز به پخش شدن یکنواخت گرما در محیط را داشته باشند یا در محیط های که نیاز به گردش هوا باشد استفاده می شوند. پروانه پلاگ فن  می تواند به شکل بکوارد یا فوروارد باشد ، نحوه انتقال قدرت در پلاک فن ها به دو صورت کوپل مستقیم وپولی تسمه می باشد.

پروانه و بدنه پلاگ فن از متریا ل ورق فولاد ، آلومینیم و در موارد خاص از جنس استنلس استیل ساخته میشود.پروانه می تواند به طور مستقیم به شافت موتور متصل شود و یا بصورت تسمه وفولی باشد ،پلاگ فن ها برای اطمینان از عملکرد بدون لرزش روی عایقهای صداگیر نصب شده اندکه مجهز به شاسی دوبل از جنس ناودانی فابریک و لرزه گیر لاستیکی می باشد ، همچنین جهت بالا بردن عمر مفید وجلوگیری از خورندگی و زنگ زدگی دستگاه از پوشش رنگ اپوکسی الکترواستاتیک استفاده میگردد.

فن سانتریفیوژ(گریز از مرکز)

در ادامه توضیحات قبلی در این بخش به اختصار در مورد فن سانتریفیوژ مواردی را عنوان خواهیم کرد. همان طور که میدانید و در بالا نیز به طور کامل عنوان شد انواع مختلفی از فن ها در صنایع مختلف وجود دارد  و مورد استفاده قرار میگیرد که بطور کلی در دو دسته تقسیم می شوند  فن آکسیال یا محوری و فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز ، فن سانتریفیوژ یک دستگاه مکانیکی برای حرکت هوا یا سایر گازها در جهت و زاویه ۹۰ درجه برای تهویه است. فن سانتریفیوژ برای اولین باردراوایل سال ۱۸۳۲میلادی توسط مهندس الکساندر سابلوکف اختراع شد. فن های سانتریفیوژ امروزه یکی از انواع  پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد . درواقع فن سانتریفیوژ قسمتی اصلی و جدای ناپذیر از سیستم تهویه هوا می باشد این نوع از فن ها در صنایع مختلف کاربرد های متنوعی دارند.بطور مثال بصورت گسترده در دستگاههای هواساز، ایرواشر ها، مکنده های مرکزی وسیستم های تخلیه دود و انواع فن کویل های صنعتی و خانگی استفاده می شود. فن های سانتریفیوژ با توجه به نیاز مشتری وبراساس حجم هوای که میبایست جابجا کند در ابعاد وانواع مختلفی طراحی وتولید می شود . به صورت کلی وبنا بر یک قاعد اصلی این فن ها هوا را با فشار بیشتری جابجا می کنند اما در مقایسه با فن های محوری حجم کمتری ازهوا را جابجا می نمایند البته لازم به ذکر است که در مواردی که از سیستم کانال کشی جهت انتقال هوا یا گازاستفاده می شود حتما باید از فن های سانتریفیوژ استفاده شود تا بتوان بر افت فشارهوا که در اثر طول مسیر و پیچ وخم های احتمالی ایجاد می شود غلبه نمود تا تهویه به صورت مناسب صورت پذیرد.

نحوه کار فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز از انرژی جنبشی تیغه های فن برای افزایش حجم هوا و ایجاد فشار لازم استفاده می نماید ،فن های سانتریفیوژ به دلیل شکل طراحی که دارند به راحتی افت فشار ناشی از مسیر کانال کشی را جبران می نمایند .بطور کلی زاویه هوای ورودی به فن در حدود ۹۰درجه تغییر می کند واز قسمت دهانه خروجی به بیرون هدایت می شود.در این نوع فن ها هوا در جهت عمود بر محور گردش پروانه تخلیه می شود ،هوای وردی از دهنه مکش فن و در موازات محور گردش پروانه وارد می شود و با حرکت شعاعی به سمت پیرامون پروانه ونوک بالکهای فن حرکت می نماید در همین زمان هوای ورودی مقداری انرژی جنبشی  دریافت کرده وکه موجب بالا رفتن فشار استاتیک در آن می شود که در قسمت خروجی جریان هوا همرا با فشار مناسب بوجود می آید.فن های سانتریفیوژ با توجه به تعداد دورپروانه و سایز آن حجم های مختلفی از هوا را ایجاد می کنند این به آن معنی می باشد که شتاب و حجم هوای تولیدشده توسط فن سانتریفیوژ منوط به سایز و سرعت چرخش پروانه می باشد.

عملکرد و کاربرد فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز دارای شکلی استوانه ای می باشد که از تعدادی تیغه که بر روی پروانه قراردارند تشکیل شده است با توجه به نوع قرار گیری و انحنای پره های و تعداد پرها عمکرد و میزان فشار و حجم هوای تولیدی متفاوت خواهد بود . همان طور که  بیان شد در در فن سانتریفیوژ زاویه ورود و خروج هوا ۹۰ درجه می باشد. در فن سانتریفوژ هوا از قسمت  دهانه ورودی پروانه به بخش تیغه های فن حرکت می نماید و این امر موجب می شود که انرژی جنبشی افزایش یابد و در هنگام خروج به انرژی فشاری تبدیل شده و این امر باعث ایجاد فشار زیاد می شود. کاربرد های مختلف فن های سانتریفیوژ در صنایع مختلف باعث شده دامنه مصرف از این مدل فنها بسیار بالا باشد .فن های سانتریفیوژ در ابعاد کوچکتر از جنس پلاستیک فشرده ودر سایزهای بزرگ از جنس آلومینیم و فولاد ساخته می شوند فن های سانتریفیوژ بخاطر استحکام بالا و مقاومت خوبی که دارند قابل استفاده در شرایط و فضا های که دمای با لا وآلودگی زیادی دارند می باشند. بطورکلی کاربرد انواع فن سانتریفیوژ در سیستمهای تهویه مطبوع می باشد.

فن های سانتریفیوژ مزایای زیادی دارند که در ذیل به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

۱-استقامت بالا و ابعاد مختلف این امکان را می دهد که از این فن ها در صنایع و دستگاههای مختلفی استفاده گردد.

۲- قابلیت تولید فن سانتریفیوژ از متریال های مختلف مانند استیل ۳۱۶ ، فولاد st 37 و pvc باعث می شود بتوان در شرایط مختلف و فضا های با خورندگی بالا و حالت اسیدی نیز از این فن ها استفاده نمود.

۳- فن سانتریفیوژ با ایجاد جریان هوای ثابت  موجب می شود که در کنار جریان هوا فشار در حدود ۸۵ درصد ایجاد شود که در خیلی از سیستمها قابل اهمیت است.

۴-تامین و نگهداری این فنها بسیار آسان می باشد و می تواند بصورت دوره ای آنها را نظافت کرد.

۵- تنوع در شکل ظاهری و ابعاد نیز از دیگر مزایایی فن های سانتریفیوژ می باشد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    کارشناس فروش : مهندس سوری